Loading...

En banebrytende fagverksbro i komposittmateriale installert i Bergen

27. september 2024
Vidar Nyhammer

Norsk komposittindustri har nok en gang markert seg internasjonalt med installasjonen av Paradisbroen i Bergen – en imponerende 42 meter lang fagverksbro i komposittmaterialer. Dette prosjektet representerer et nytt skritt i riktig retning hva gjelder bruk av komposittmaterialer i infrastruktur, og setter en ny standard for fremtidige broer både nasjonalt og globalt.

Broen, som er designet for fotgjengere og syklister, er bygget av CSUB i Arendal for entreprenøren Consto, på oppdrag fra Vestland fylkeskommune. Med ingeniørkompetanse fra Fireco og Multiconsult kan Paradisbroen sies å være et resultat av et bredt samarbeid rundt nyskapende anvendelse av norsk kompetanse og produksjonsteknologi.

Revolusjonerende bruk av komposittmaterialer

Paradisbroen er den største broen i sitt slag i verden. Hele konstruksjonen er vakuuminjisert i 3 stykker som senere er sømløst sammenføyet. Materialene er en kombinasjon av karbonfiber, glassfiber og vinylester. Komposittmaterialer er både lettere enn stål og betong, samtidig som de er ekstremt sterke og ikke påvirkes av korrosjon. Dette betyr lengre levetid, mindre vedlikehold og lavere kostnader over tid.

"Komposittmaterialer gir oss nye muligheter innen brokonstruksjon. Der tradisjonelle materialer har sine begrensninger, kan vi med kompositt designe konstruksjoner som er både lettere, sterkere og krever mindre vedlikehold. Paradisbroen er et godt eksempel på hvordan dette materialet kan brukes til å løse komplekse utfordringer innen ingeniørfaget," sier Alf Egil Jensen fra FiReCo. "Dette er den største broen av sitt slag i verden, og den viser hvor langt man kan komme med kompositt."

En vedlikeholdsfri fremtid

En av de mest betydningsfulle fordelene med komposittbroer er deres nesten vedlikeholdsfrie egenskaper. Der broer laget av stål og betong ofte krever kontinuerlig inspeksjon og reparasjon på grunn av rust, slitasje og nedbrytning, har kompositt en naturlig motstandsdyktighet mot disse problemene. Paradisbroen forventes å ha en levetid på langt over 100 år, uten behov for store vedlikeholdsarbeider.

"Det som virkelig gjør komposittbroer unike, er den lange levetiden og deres vedlikeholdsfrihet som gjør de meget kostnadseffektive over hele livsløpet. De trenger ikke behandles mot korrosjon, og de tåler både vær og vind bedre enn tradisjonelle materialer. Dette gir store fordeler, både økonomisk og miljømessig," forklarer Jon Inge Brattekås i CSUB. "Med Paradisbroen har vi skapt en bro som ikke bare er sterk og holdbar, men som også krever minimalt med oppfølging over tid."

 

 

Stor kompositt på små veier Foto: Vestland Fylkeskommune

Effektiv transport og installasjon

Transportetappen fra Arendal til Bergen var ikke uten utfordringer, da broen måtte fraktes på smale veier, og gjennom trange passasjer. Likevel ble den vellykket installert på rekordtid over Bybanesporet, med minimal forstyrrelse av Bybanen.

"Transporten og installasjonen av broen var en krevende operasjon, men vi klarte det med god planlegging og tett samarbeid. Selve installasjonen over Bybanen gikk raskt, og vi klarte å gjennomføre det med minimalt inngrep i trafikken," sier Håkon Tryti Nilssen, byggeleder i Vestland fylkeskommune. "Dette prosjektet har vært utfordrende, men det har vært utrolig lærerikt, og vi er stolte av resultatet."

Foto: Vestland Fylkeskommune

En internasjonal milepæl

Paradisbroen representerer ikke bare et teknologisk fremskritt for Norge, men også en stor milepæl for europeisk og internasjonal komposittindustri. Innovasjonen og effektiviteten i gjennomføringsfasen av prosjektet har allerede fanget oppmerksomhet fra bransjen over hele kontinentet.

"Vi ser en lys fremtid for komposittmaterialer i infrastrukturprosjekter. Paradisbroen viser hvordan vi kan bruke disse materialene til å bygge sterke, bærekraftige broer med lengre levetid og mindre vedlikehold," avslutter Jon Inge Brattekås i CSUB.


Vidar Nyhammer
Vidar Nyhammer
Top